July 30, 2010

anniversary..

30/7/2010
selamat hari ulangtahun buat mak n abah yang ke-27..
moga kasih-sayang antara kamu berdua akan kekal buat selama-lamanya..
moga kebahagiaan keluarga kita akan berkekalan shingga ke akhir hayat..
moga Allah merahmati n meredhai kebahagiaan keluarga kita..
Amin.
terima kasih abah,terima kasih mak..
selama 23tahun saya hidup,saya dibelai,dimanja,dijaga dengan penuh kasih-sayang..dengan peluh keringat abah memncari rezeki yang secukupnya untuk membesarkan kami semua..saya sangat menghargainya..
walaupun saya tau,kadang2 abah sentiasa merungut,namun mak sentiasa di sisi abah..mendengar keluhan,mendengar rintihan..segala-galanya..xpernah jemu,xpernah sedikit pun rasa penat...
saya sayang mak,sayang abah..sayang ini xdapat dibandingkan nilainya dengan wang ringgit..kerana setitik peluh abah,kerana setitik kasih-sayang mak amat bermakna buat saya,amat ternilai..
maafkan saya abah,maafkan saya mak..seandainya saya pernah melukakan hati kamu berdua..melawan cakap,degil,pemalas..maaf sejuta kali maaf..
semaga umur kamu berdua dipanjangkan oleh Allah di dalam amal kebaikan..Amin.
------------------------------------------------------------
31/7/2010
sambutan anniversary di Petra Jaya
mak: abg, saya teringin nak makan nasi ayam penyek la..
abah: owh..jomla kte lunch kt restoran N&R. (act,main teka je name kedai ni..tp,cam btol..hahaha)
akhirnya..dapat gak rase nasi ayam penyek...RM6,kot..special,kah???
hurmm...xderla special pun..plus ulam-ulaman, tempe n tauhu...
but,i think sedap gak la..bak kate mak,bleyla diterima anak tekak ni..hihihi...
>special thanks untuk abah for this wonderful lunch<

July 26, 2010

kenangan silam

"i hate about my past. it could bring back all ur memories.."
>statement yang dinyatakan oleh seseorang dalam cerita..<
hurmmm...to think about that, saya setuju dengan beliau..saya benci masa silam..saya benci bila mengenangkan cinta saya yang xkesampaian...but....
saya cuba menilai semula..mana silapnya masa silam saya,ye???saya xpernah silap..i do a good job in my study..i do a good job for being a daughter..i had many friends.saya sentiasa gembira dengan kehidupan saya..mengapa saya perlu membenci masa silam saya???
seharusnya saya melihat semula apa yg berlaku ketika di masa silam saya..apa yg perlu saya perbetulkan utk kebahagiaan di masa hdapan saya..saya perlu berpijak di bumi yg nyata.seseorg pernah berkata," Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan."
saya akui saya selalu berkata dlm diri saya.."kenapala aku xbelajar pandai2 masa sek.men.dulu,kalau x,mesti aku dh kt overseas right now..""kenapala aku xbelajar pandai2 masa di U dulu,kalau x,mesti,aku dah dapat anugerah dekan right now..""kenapala aku x ini..kenapala aku x itu...bla..bla...bla..." so what?now is now..nothing will change if u go back pun,husna..
saya perlu berdiri,berpijak pada kenyataan..berani menghadapi dugaan..berani menghadapi kenyataan..saya perlu berani mengakui saya ditinggalkan oleh dia kerana perbuatan saya sendiri..saya harus akui yang saya berpisah kerana takdir yang menentukan..qada' n qadar,ketentuan Ilahi..tapi,itu bukan bermakna saya gagal untuk selama-lamanya..cinta yang ditakdirkan utk saya pasti ada..ini telah ditetapkan sejak azali.,.lambat @cepat,Allah yang mengaturkannya..
saya harus berani mengakui diri saya adalah diri saya..saya xperlu menjadi orang lain,saya xperlu menjadi cantik @ comel@tinggi lampai@kurus..yang seperti saya angan-angankan..saya harus akui yang diri saya, anugerah Allah ini masih ada kesempurnaan sendiri,keistimewaan tersendiri...jadi,kenapa saya perlu menyalahkan masa silam saya...saya harus bersyukur saya mempunyai masa silam bersama dia..saya harus bersyukur dipertemukan dalam keadaan saya sebegini..saya harus bersyukur saya adalah saya,tidak kira di masa silam atau di masa sekarang ataupun di masa hadapan..

July 20, 2010

love

love....wat is it exactly?i've look over the website wat is the definition of love,but,they can tell u thousands meaning of love..'a strong positive emotion of regard and affection' or ' a deep feeling of sexual desire and attraction' or bla..bla..bla..too much definitions..
its true,okay..no doubt for all of these definitions..but,for me,love is a gift..anugerah drpd Allah..memberi kita satu peluang utk memiliki cinta..bukan shaja utk psgn hidup,tetapi yg paling penting,cinta kepada Allah,cinta kpd Rasul,cinta kpd ibu-bapa, adik-beradik, kwn2, ha, jiran-tetangga pun ye jugak,yela,jiranla yg byk tolong kita if smthng happens,right..huhu..
selagi nyawa masih ada,bersyukurla atas kurniaan n anugerah Allah ini..mmberi sebentuk hati utk merasai cinta..
I really don't regret about anything happens in my past..ya,i do love him so much,my first love,kot..until now, our memory will be secretly kept deeply in my heart..ok,stop telling dis story..my tears will came again..huhu..i just wanna to thank to Allah for giving me dat opportunity to love someone like him..
"Love is sometimes denied, sometimes lost, sometimes unrecognized, but in the end, always found with no regrets, forever valued and kept treasure"
--Anonymous--
I think..dah lame saya xsebut tentang cinta dlm hidup saya..but,liking someone yg hensem,cool tu adalah but,it's normal,okay, for a girl..hihi..act,apa yg terpanggil utk saya teringat kembali pada cinta..disebabkan oleh my besfriend;
------------------------------------------------------------
"husna, kamu pernah bercinta?"he asked me.
"em??soalan apekah ini..."i reply.
sorry,gary,i reply ur question in dat way..n then,he reply again;
"soryla,but,i want to know,wat exactly the feeling when u fall in love with someone,ekh?"
>dock<
"huhu..actually, i had already break-up with my first love..even about 4yrs ago..n now,i'm still single n still looking 4 the right guy..then, suddenly u asked me about dis question...how could i gonna to answer it,gary?hahha.."i'm still laughing in the end..bcz i don't wanna him feel sorry about me..
"owh,then, with whom should i ask about love,husna?"
"actually,gary, this thing,i mean, love, if u ask anyone, the answer that u'll get absolutely different..u can ask me, and my answer would be different if u ask someone yg tgh dok hangat bercinta..btol,x?..so,in the end, berbalik smula pd diri kamu..wat u want for love,apa yg kamu harapkan n apa kamu impikan..i think u should learn by urself..try to love someone n learn from it.. love sometime canbe sweet as sugar,babe,but,sometime,ia akn mnjadi pahit utk ditelan.." i answered him..hihi..soryla,gary, if what i've said do not help u much..huhu..
"owhh..thanks,husna..but,xnkla yg pahit2 tu..cinta perlu manis shja,kn..?" he answered me with a smile face.
"owh, kalau kamu xnak yg pahit itu,camne kamu mahu merasakan pengalaman bercinta..in relationship,pahit manis sume tu..u must go through..if not,u would not get the true love..huhu"
"owh..i got it..then, i kene ngorat ramai perempuan la,baru dpt byk pengalaman.."
"owh..gatal yer kamu.plz,jgn permainkan perasaan kaum hawa,k"
"hihi..i can't promise on that.."
"owh,how could u?t,kalau kamu nangis, jgn berani cari saya.huhu"
"xnk,saya akn cari kamu juga."
"huhu..yela2,i'll be here..saya kan besfrend kamu."in the end, dia tetap mengusik saya..saya dh biasa ngn 'usikan skema' dia ni..hahha..always look innocent~
>buat gary...saya harap satu hari nanti kamu akan dapat mencari kebahagiaan yang kamu inginkan..saya doakan kamu bertemu jodoh dengan seorang wanita yang solehah n akan mnjaga kamu hingga akhir hayat.Amin<
-----------------------------------------------------------------

July 16, 2010

separuh siap

alhamdulillah...
hari ni berjaya menyempurnakan 3/4 lists yg perlu disiapkan sebelum bekerja..
  1. hntar surat stuju terima jwtn kpd SPA --- /
  2. hntar stu copy offer letter kpd Lmbaga frmasi --- /
  3. medical check-up
  4. akuan sumpah --- /
pengalaman hari ini:
8.10am:
medical check-up...penat je pegi awal2 pagi..ingtkn leh wat arini trus,rupa2nya kene gak wat appointment..xpela,sbb just next week, on tuesday,20/7/2010 dah boley wat..ad kwn2 tu,smpai kene tunggu sebulan or 2 weeks..so,i'm lucky~hihi..
9.00am:
akuan sumpah..mak kte kt pjbt daerah samarahan ad mahkamah majistret..mane tau bley mintak sign majistret..dgn menaiki kereta waja abah,berrr..berrr...sampai kt dpn pjbt daerah samarahan..ak dgn yakinnye,terus je naik kt tingkat 2 pjbt tu slpas tgk papan tanda---mahkamah majistret di tingkat 2..
naik tangga..naik tangga..>dock<>kunci,kot pintu mahkamah ni..apekah??dgn tahi cicak berseepah di kwsan tu,phm2 la..mcm dh terbiar..
"nth2 dh pindah x.."atuk ak mmberi pndangan.."cubala tnye kt pjbt pndftaran kt bwah ni,suai..""yela,atok."jom trun blik tangga..argghhh...
"abg,tumpang tnya,klu saya nk wat akuan sumpah,kt mne,ye?"
"owh...kamu g kat aras bawah,kt pjbt daerah..leh wat kt stu."
dengan bangganya abg yg berbangsa iban yg berkerja kt pjbt pndftaran negara mmberi tunjuk arah kpd daku..
"owh.terima kasih."jawabku ringkas.
smpai kt pjbt daerah di aras bwah..;
"hello..sy nk tnya,klu sy nk wat akuan sumpah,di mane,ye?"
"owh.kamu belok kiri, bilik no.3...tunggu giliran di situ."
"owh..trima kasih."
di hdpn blik no.3...>sapekah tuan yg berada dlm bilik ni,yer??sy xtertanya plak kt kaunter,sape jwtn tuan kt dlm blik ni..haish..apla kamu ni,husna...5 minit...smpai giliran aku;
"knock2......masuk"
"hello,tuan..sy nk mintak signature tuan utk akuan sumpah.."
"owhh..baiklah..utk mohon jawatan ke ni?
"ye,saya."
"jwtn ap,ye?"
"pegawai farmasi."
"owhh..dah tau dpt di mana?"
"emm..blom,tuan.."
"ok,dah siap"
"trima kasih,tuan."
...ak pn kuar dr blik tu ngn tanda tanya..sapekah dia??
rupa2nya..dia adlah tuan majistret...
owhhh...baikla,sy sudah tau skarang..huhu
akhir kata...>>trima kasih,tuan<<
moral of the story: sblom jmpe org berpangkat besar ni,emm..bukan,,sblom nk wat ap2 pn urusan,anda dinasihatkan supaya mengetahui dlu sapekah gerangan yg bkal anda ketemui..hihi
10am;
pjbt pos samarahan..ak geram tol ngn kedai bku tu..semalam xbuka,arini pn xbuka..ak nk antr pos laju ar....tlgla buka..haha..last2,g jela pjbt pos..wat pos express..senang..
sampai kt stu,...oppps....adla pos laju..apsal la sy ni bengong skit arini...bak kate nazmi;
"kak wai,dh name pn pjbt pos,xknla xder pos laju...ish3.."
hahaha..btol gak..hai,husna..husna..hahaha..akhirnya..dpt gak wat pos laju..hrp2 esok dh sampai ke pjbt spa n lfm..amin..

July 15, 2010

bulan syabaan

hari ni telah masuk ari ke-3 dlm bulan syabaan..
utk sekadar renungan, boleh la melihat link ni;

Alhamdulillah...
akhirnya....dapat gak surat dri SPA..
mcm2 perasaan ad..excited,teruja,takut,terharu...
hahaha...
dh dpt surat,mulala,xtau nk wat ap dlu...
  1. hntar surat stuju terima jwtn kpd SPA.
  2. hntar stu copy offer letter kpd Lmbaga frmasi
  3. medical check-up
  4. akuan sumpah
-->mana satu yg patut dibuat dlu???yg frst n scnd list tu..dh msuk sampul surat dh, but,kedai pjbt pos laju ttp plak..uish2..trpaksala wat esok..hopefully,kedai buka..

July 11, 2010

1. Sebelum Israk dan Mikraj Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu. 2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa): Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah: i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan); Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya : § Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak. § Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan). § Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang). § Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka. § Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami. § Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`. § Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain. § Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya. § Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang. § Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat. § Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat. § Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua. § Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat. Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum. Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat. 3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah): Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah). . Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan. i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S. ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S. iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil. v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab. vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah). vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya. viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya. ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya: Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang. 4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga. 5. Selepas Mikraj Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam. (Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya. Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka. Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam. Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam.. p/s:credit utk kak fally ats info ini yg dipostkn di fb beliau (^_^)

July 9, 2010

huhu..
dh masuk ari jumaat..biasanya org suka arini sbb esok dh xkeje..haha..
emm..arini ak wat biskut suji..saje nk melatih diri..pandai gak ak wat..sedapppp~
resipinya:
2cawan quaker oat
2cawan tepung
1cawan gula pasir(yg telah dikisar)
250gm minyak sapi
sedikit perasa vanilla
garam(secukup rasa)
cara: uli je semua bhn ni..buat doh n masuk dlm oven 180C..huhu..siap..

July 8, 2010

06/05/2010
Genting Highlands..here i come~
"wei,korang,jom ar kte g ronggeng dlu after final exam ni.."kata sher.
"ko nk g mane?"ak mmg excited bab2 berjalan ni..mmg pantang,kot..huhu..
"ap kte kite g Genting Highlands,nak x?"sher cam tau je yg ak mmg dh lame teringin nk ke sane..hihi..
nak2..ak mmg teruja sgt2..yela, ini kali pertama kami satu umah kuar jejalan ramai2 b4 blik umah masing2..huhu..thanks,korg..tp, saat2 akhir,noma terpaksa tarik diri atas sebab menjaga kakaknya yg demam..good job,dear~
seawal 5.30am hari khamis,kami (lin,saya,najmi,yana,u,roi n sher) pun mula keluar dri uitm puncak alam ni..but,dengggg.....apekah?gate utama masih tutup..pak guard masih tidur..
alamak~
"wei,cmne ni,tiket bas kul 8am,kot..xsempat ni..nk g sek19 pun amik mase sejam.."sher dh mula menyatakn kerisauan dia..abisla,ketua rombongan dh risau,apatah kami..hoho..
dgn keberanian n kecekalan sher,kami dpt gak bebas kuar dri uitm ni..haha..jasamu akn
kukenang,sher..huhu
akhirnya..setelah 2jam perjalanan,kami dpt menjejakkn kaki ke genting highlands..yeayyy~
-------------------------------------------------------------------
kancil saya
viva yana..
seram sejuk naik kabel car ni..huhu
welcome to Genting Highlands~
makan husna..aumm~
posing kt papan tanda pn jadila..
kami di dinasourland..hihi
rasenye..ni mase nk cuba naik 'cyclone'..huhu
>act.,ad crta yg lucu n ak xgtau sape2 pn..haha..sbnrnye,pd ari berkenaan,seluar ak terkoyak mse syok2 main game..hihi..rase malu plak ble pkr2 blik..tp,xpela,bkn ad org kenal kte pn,kn..hahaha...<

permulaan..

Alhamdulillah..
akhirnya..bru dpt wat blog ni..
dh msuk minggu ke-2 dlm bln julai ni..hihi..
arini bru dpt surat dri JPA..-->g melapor diri..cpt!!cpt!
huhu..cubaan yg pertama selesai..haha

;;